e-mail: oswiata@noweskalmierzyce.pl
II piętro
pok. 17 tel. 762 97 50
pok. 18 tel. 762 97 40
pok. 19 tel. 762 97 41 (kierownik)
Referat prowadzi sprawy związane z zadaniami Gminy jako organu prowadzącego gminne przedszkola, szkoły i placówki oświatowe a w szczególności:
- zakładanie, przekształcanie i likwidowanie gminnych jednostek oświatowych,
- utrzymywanie tych jednostek,
- przygotowywanie projektu planu sieci przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz granic ich obwodów,
- prowadzenie postępowania zmierzającego do wyłonienia kandydatów na stanowisko dyrektorów szkół i przedszkoli,
- zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów,
- zapewnianie dzieciom 6-letnim rocznego przygotowania przedszkolnego, zapewniania bezpłatnego transportu i opieki dzieci do i ze szkoły, jeżeli droga dziecka z domu do szkoły przekracza 3 km w przypadku uczniów klas I-IV szkół podstawowych lub 4 km w przypadku uczniów klas V-VI szkół podstawowych i uczniów gimnazjów,
- obsługa ekonomiczno finansowej gminnych jednostek oświatowych i nadzoru nad nimi w tym zakresie,
- powierzanie stanowisk kierowniczych w oświacie gminnej i odwoływania z tych stanowisk,
- ocenianie dyrektorów gminnych jednostek oświatowych,
- opiniowanie kandydatów na stanowiska wicedyrektorów,
- sporządzanie sprawozdawczości statystycznych wynikających z przepisów prawa,
- dokonywanie wpisów do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
- współdziałanie z Kuratorium Oświaty w zakresie nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami,
- realizowanie obowiązków nałożonych na samorząd Kartą Nauczyciela i ustawą oświatową,
- prowadzenie postępowania egzekucyjnego w przypadku niespełnienia obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki,
pełnienie funkcji doradczych i kontrolnych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy a w szczególności:
- okresowa analiza stanu bhp,
- stwierdzanie zagrożeń zawodowych,
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy,
- zgłaszanie wniosków dotyczących poprawy stanu bhp,
- przygotowywanie projektów wewnętrznych zarządzeń instrukcji dotyczących bhp,
- rejestracja, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz wyników badań środowiska pracy,
- udział w dochodzeniach powypadkowych,
- współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy,