
Tymczasowy profil zaufany
Tymczasowy profil zaufany – już jest!
Chcesz załatwiać online sprawy urzędowe, ale nie masz konta w banku, który umożliwia założenie profilu zaufanego (PZ)? Nie chcesz lub nie masz jak udać się do punktu potwierdzającego PZ? Już nie musisz się martwić! Załóż tymczasowy profil zaufany, a z urzędnikiem spotkaj się online.
Tymczasowy profil zaufany, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Różni się jednak tym, że jest ważny trzy miesiące.
Pierwszym i najważniejszym krokiem na drodze do posiadania tymczasowego profilu zaufanego jest wizyta na portalu www.GOV.pl [1]. Tam wybierzcie e-usługę „Załóż profil zaufany [2]”, a w niej – tymczasowy profil zaufany. Kliknijcie przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany [3]”. Od teraz system będzie Was prowadził za rękę.
Waszym pierwszym zadaniem będzie ustalenie danych do logowania, czyli podanie nazwy użytkownika, której chcecie używać i hasła, którym będziecie się później logować do systemów e-administracji. Dlatego zadbajcie o to, aby je zapamiętać, zachowując przy tym zasady bezpieczeństwa. Te najważniejsze to niepodawanie nazwy i hasła postronnym osobom oraz wybór „nieoczywistego” hasła.
Pierwsze kroki e-Polaka
Kilka wytycznych: hasło musi mieć minimum osiem znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę oraz jedną cyfrę lub jeden znak specjalny. Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może za to zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.
Przechodzimy do kolejnego kroku. Na tym etapie musicie podać swoje dane:
- pierwsze i drugie imię (o ile je posiadacie),
- nazwisko,
- numer PESEL.
W kolejnym kroku podajecie dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) i… wybieracie termin wideorozmowy! Zanim go wybierzecie, upewnijcie się, że Wasz sprzęt (telefon, tablet, laptop) ma kamerę i mikrofon. Bez tego rozmowa się nie uda. Na stronie podane są nazwy dwóch, bezpłatnych aplikacji, z których możecie skorzystać. Są intuicyjne i proste w obsłudze.
W kolejnym kroku - na podsumowaniu wniosku - sprawdźcie wszystkie swoje dane. Upewnijcie się, że są prawidłowe. Wyślijcie wniosek. Na podany numer telefonu dostaniecie kod autoryzacyjny. Wpiszcie go w odpowiednie pole i kliknijcie „Dalej”. Na podany adres poczty elektronicznej dostaniecie dwie wiadomości:
- pierwsza - potwierdzenie założenia konta w serwisie Profil Zaufany,
- druga - potwierdzenie wysłania wniosku.
WAŻNE! W drugiej wiadomości znajdziecie numer wniosku. Będzie Wam potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem. Nikomu nie podawajcie tego numeru!
Jak będzie wyglądała wideorozmowa:
- Urzędnik do Ciebie zadzwoni i poda Ci numer Twojego wniosku. Sprawdź, czy numer się zgadza z tym, który wysłaliśmy Ci w potwierdzeniu. Jeśli tak, możesz kontynuować rozmowę.
- Na Twój adres e-mail dostaniesz link do rozmowy video. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku. Kliknij przesłany link (w aplikacji Skype kliknij dodatkowo zielony przycisk Zadzwoń).
- Urzędnik poprosi Cię o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.
- Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, Twój profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia PZ dostaniesz na swój adres e-mail.
Gotowe! Możesz przystępować do załatwiania online spraw urzędowych.
Możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego to rozwiązanie przygotowane na czas pandemii.
Tymczasowy profil zaufany [3] jest ważny przez trzy miesiące, standardowy – 3 lata.
Źródło: Serwis Rzeczypospolitej Polskiej gov.pl [4]