calendar 02 August 2025

RSS

Biuletyn Informacji Publicznej

Flaga Unii Ewuropejskiej

Unia Europejska

Grafika dekoracyjna przedstawiająca wygląd budynku będącego urzędem

Zameldowanie (wymeldowanie) osoby na pobyt stały lub czasowy

KARTA INFORMACYJNA URZĄD GMINY I MIASTA NOWE SKALMIERZYCE ul. Ostrowska 8

ROiSO - EWIDENCJA LUDNOŚCI  I pietro, pokój nr 8, tel. 762 97 18


Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (jednolity tekst Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 z późn. zm.)

I. Wymagane dokumenty

Wypełniony formularz (druk) meldunkowy oraz:

  • tytuł prawny do lokalu, w którym zameldowanie ma nastąpić (do wglądu),
  • dla cudzoziemców przy zameldowaniu na pobyt stały - dokument potwierdzający prawo stałego pobytu lub karta stałego pobytu
  • dokument stwierdzający tożsamość (dokumentem potwierdzającym tożsamość dla osób niepełnoletnich jest odpis skrócony aktu urodzenia),
  • wojskowy dokument osobisty - dla osób podlegających powszechnemu obowiązkowi obrony z wyjątkiem funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Służby Więziennej oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego
  • zaświadczenie o wymeldowaniu z pobytu stałego w poprzedniej gminie dla osób meldujących się na pobyt stały,
  1. Przy zameldowaniu na pobyt stały lub pobyt czasowy ponad 3 miesiące najemca osoba, której przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu, lub właściciel lokalu jest obowiązany potwierdzić fakt pobytu osoby zgłaszającej pobyt stały lub czasowy ponad 3 miesiące, oraz przedłożyć do wglądu dokument zaświadczający o tytule prawnym do lokalu.
  2. Przy wymeldowaniu należy stawić sie osobiście i przedstawić dokument stwierdzający tożsamość (za osobę niepełnoletnią czynność wymeldowania dokonują osoby sprawujące prawną opiekę),
  3. Zameldowania na pobyt czasowy do 3 miesięcy dokonuje się w obecności najemcy, właściciela lokalu po okazaniu tytułu prawnego do lokalu (do wglądu) na ustny wniosek, zawierający datę przybycia do miejsca pobytu, adres i zamierzony czas trwania pobytu.
  4. Wymeldowania z pobytu czasowego do 3 miesięcy przed upływem zamierzonego czasu pobytu dokonuje się ustnie.

 

II. Opłaty:

  • Czynności nie podlegają opłacie skarbowej.

 

III. Termin i sposób załatwienia:

  • Zameldowania i wymeldowania dokonuje się niezwłocznie po złożeniu formularza meldunkowego. Jako potwierdzenie czynności wydaje sie poświadczenie zameldowania lub wymeldowania.

 

Inne informacje:

Ze względu na czas zamierzonego pobytu rozróżnia się następujące formy zameldowania  i wymeldowania:

  1. zameldowanie na pobyt stały lub wymeldowanie z pobytu stałego
  2. zameldowanie na pobyt czasowy ponad 3 miesiące, wymeldowanie z pobytu czasowego ponad 3 miesiące (jeżeli okres pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące odpowiada okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego pobytu jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się),
  3. zameldowanie na pobyt czasowy do 3 miesięcy.

  • W przypadku zmiany miejsca pobytu należy dokonać zameldowania przed upływem czwartej doby, po przybyciu na nowe miejsce.
  • Zameldowanie ma charakter rejestracyjny.
  • Osoby posiadające przydział mobilizacyjny, pracowniczy przydział mobilizacyjny lub kartę powołania są zobowiązane do osobistego powiadomienia o zmianie miejsca pobytu stałego lub czasowego ponad 3 miesiące właściwego WKU, nie później niż w dniu dokonania czynności meldunkowej.