
Współpraca na styku samorząd-inwestor była tematem debaty „Prace przygotowawcze do budowy linii KDP w Polsce", która odbyła się 22 listopada w Business Centre Club w Warszawie. Uczestniczył w niej Zastępca Burmistrza Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce Zdzisław Mielczarek, który wspólnie z dyrektorem Instytutu Kolejnictwa Andrzejem Żurkowskim, członkiem zarządu PKP IC Janem Raczyńskim, zastępcą przewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury Januszem Piechocińskim oraz przedstawicielami samorządów z Łodzi, Poznania oraz Wrocławia, przez tereny których będzie przebiegała trasa tzw. „Igreka" zastanawiał się nad znaczeniem KDP dla rozwoju regionów, sposobem finansowania projektu czy rozwiązaniami technicznymi inwestycji.
W pierwszym etapie studium wykonalności dla budowy linii dużych prędkości wykonawca zarekomendował wariant przebiegu trasy przez Nowe Skalmierzyce. Cała linia licząca 469 km. pobiegnie przez teren blisko 150 samorządów, dlatego bez współpracy z lokalnymi władzami realizacja projektu może stanąć pod znakiem zapytania. - Nowa linia dla kolei dużych prędkości nie będzie wytyczona tylko na terenach niezamieszkałych, bo to jest niemożliwe. Dlatego ważne jest, by przekonać do projektu lokalne społeczności. Oprócz kwestii finansowych to właśnie zgoda społeczna przesądzi o powodzeniu przedsięwzięcia - zaznaczył na spotkaniu Zdzisław Mielczarek. Zastępca Burmistrza podczas dyskusji zwracał także uwagę na znaczenie tego projektu nie tylko dla rozwoju lokalnego czy regionalnego, ale i dla całego kraju, stąd potrzeba wielu systemowych rozwiązań - od planowania przestrzennego poczynając poprzez koordynację systemów zasilania energetycznego po regulacje prawne dotyczące odszkodowań czy związane z modernizacją infrastruktury lokalnej znajdującej się w otoczeniu projektu KDP.
- Trzeba zebrać i przeanalizować doświadczenia z obszaru inwestycji drogowych, przewidzieć, gdzie będzie „iskrzyć" i wcześniej zapobiec trudnym sytuacjom - podkreślił natomiast Janusz Piechociński, zastępca przewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury. Budowa nowej linii dla KDP jest ogromnym przedsięwzięciem, w którym trzeba umiejętnie połączyć różne obszary gospodarki i przemysłu. Wiele rozwiązań będzie wymagało zatem systemowych rozwiązań i na ten temat właśnie potrzebne są dyskusje, choćby taka jak zorganizowana przez „Kurier Kolejowy."