Zadanie GCI
Zadaniem GCI jest zapewnienie dostępu do najnowszej techniki i wyrobienie odpowiednich umiejętności u ludzi, którzy odczuwają brak takich możliwości, poprzez przybliżenie społeczności lokalnej szerokiego wachlarza usług teleinformatycznych oraz ich praktycznego wykorzystania w życiu codziennym. Infocentrum to również lokalne centrum informacji, gdzie gromadzone są informacje z terenu oddziaływania takiego centrum.
Zadania realizowane w Gminnym Centrum Informacji będą różnorodne. Założeniem jest, aby funkcjonowanie tego typu placówek w sposób istotny przyczyniło się do:
Głównymi usługami świadczonymi przez GCI jest udostępniane informacji istniejących w sieci oraz tworzenie i umieszczanie w sieci własnych informacji. Głównym celem utworzenia GCI jest:
Wymienione cele zostaną zrealizowane poprzez:
Zakres działalności Infocentrum powinien być dość rozległy. W początkowej fazie funkcjonowania GCI świadczonych będzie niewiele usług. Będzie to głównie udostępnianie sprzętu komputerowego i wyszukiwanie drobnych informacji. Infocentrum będzie starało się pomagać mieszkańcom lokalnych społeczności w znalezieniu pracy odpowiedniej do ich kwalifikacji, zarówno w miejscowych firmach, jak i w większych aglomeracjach miejskich oraz w systemie telepracy u pracodawców spoza regionu.
lnfocentrum ma również za zadanie zapoznania miejscowych firm oraz mieszkańców z możliwościami, jakie niesie technika teleinformatyczna. Głównym narzędziem wykorzystywanym w działalności Gminnego Centrum Informacji jest Internet, który w praktyce służy do: transmitowania informacji, pozyskiwania informacji i udzielania informacji.
W trakcie działania Infocentrum coraz lepiej pozna potrzeby lokalnej społeczności i dostosuje swoje usługi do jej potrzeb. Oznacza to, że nastąpi wzrost rodzaju i liczby usług świadczonych przez ten ośrodek.
Praktyczny zakres działalności Infocentrum obejmuje:
Usługi w zakresie udostępniania informacji istniejącej w sieci Internet:
Usługi w zakresie umieszczanie w sieci własnych informacji (e-mail, strony www, fax):
Pomoc bezrobotnym:
Pomoc dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą
Udostępnianie sprzętu komputerowego (na miejscu) w celu:
Udostępniania programów komputerowych:
Usługi dla małych firm w zakresie:
Usługi biurowe w zakresie:
Kojarzenie kupujących i sprzedających poprzez zbieranie ogłoszeń, np.:
Pomoc przy realizacji niektórych zadań gminy
Pomoc w organizacja lokalnych imprez okolicznościowych:
Pomoc organizacjom pozarządowym:
Pośrednictwo w zakupie książek, podręczników szkolnych i innych publikacji w księgarniach internetowych.
nne usługi, które będą mogły być realizowane w następnej kolejności, np.:
Reasumując, najważniejszymi usługami świadczonymi przez GI jest udostępniane informacji istniejących w sieci oraz tworzenie i umieszczanie w sieci własnych informacji.
Pomoc bezrobotnym
Dzisiejszy rynek pracy stawia coraz to większe wymagania, a znalezienie odpowiedniej pracy bez profesjonalnego przygotowania nie należy do łatwych zadań. Wymaga od potencjalnego kandydata dużego zaangażowania. Nie wystarczy odpowiedzieć na ogłoszenie zamieszczone w prasie i oczekiwać na telefon od przyszłego pracodawcy. Osoby poszukujące pracy muszą wykazać się własną inicjatywą i pomysłowością w wykorzystaniu różnych sposobów poszukiwania pracy, które doprowadzą do spotkania na rozmowie kwalifikacyjnej. Infocentrum może pomóc tym wszystkim, którzy nie potrafią się do takich poszukiwań umiejętnie przygotować, udzielając fachowych wskazówek m.in. na temat:
Osoba poszukująca pracy będzie mogła skorzystać z wzorów pism i porad niezbędnych przy poszukiwaniu bądź zmianie pracy takich jak:
Ponadto w Infocentrum mogą być dostępne przykładowe pytania z rozmów kwalifikacyjnych, komentarze do pytań i sugerowane odpowiedzi, np.: przykłady testów IQ, logicznych, analitycznych i innych, jakimi mogą zaskoczyć pracodawcy. Pracownik Infocentrum może udzielić wskazówek dotyczących wyglądu i zachowania podczas rozmowy kwalifikacyjnej; porad jak poprawić swój wizerunek, co uwypuklić, a co zatuszować, jak najlepiej się zaprezentować.
Wszystkie te informacje mogą stanowić o przyszłym sukcesie osoby poszukującej pracy. Należy uzmysłowić bezrobotnemu, iż przyszły pracodawca chce zatrudnić jak najlepszego kandydata. Jeżeli mimo wszystko osoba poszukująca pracy nie czuje się na siłach, aby samemu napisać swoje dokumenty - CV i list motywacyjny, wówczas może skorzystać z profesjonalnej oferty Infocentrum.
Dobrze napisane i wydrukowane dokumenty kilkakrotnie zwiększają szansę otrzymania zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, a co za tym idzie szansę otrzymania upragnionej pracy. W Infocentrum bezrobotny będzie mógł uzyskać informacje, gdzie i jak szukać pracy, jak korzystać z serwisów internetowych. W Internecie można znaleźć wiele firm, które oferują usługi rekrutacyjne na stronach WWW, np. JOBS.PL, TOPJOBS itp. Większość serwisów dotyczących pracy przeznaczona jest dla kandydatów, czyli osób poszukujących pracy oraz dla pracodawców. Dzięki obecnym na stronie odnośnikom pracodawcy mogą przeszukiwać bazę kandydatów (służy temu również cały zestaw środków obecnych na podstronach, sortowanie, wyszukiwanie pełnokontekstowe - wg słów kluczowych), Kandydaci zaś w podobny sposób mogą przeglądać oferty pracy zamieszczane przez firmy.
Ta forma rekrutacji w skuteczny sposób rywalizuje z ogłoszeniami prasowymi, gdyż popularność Internetu w stosunku do prasy, stale rośnie.
Działania w przyszłości
Perspektywy wykorzystania Internetu są dość obiecujące. Być może w GCI można będzie wykorzystać Internet w takich dziedzinach jak: