
Drodzy Mieszkańcy,
rozbudowa drogi krajowej nr 25 to temat, który towarzyszy nam od wielu lat. Już w 2009 roku powstała nowoczesna obwodnica Nowych Skalmierzyc, zaprojektowana w sposób perspektywiczny – z drogami serwisowymi, szerokimi wiaduktami i zarezerwowanymi terenami pod kolejne pasy. Wówczas społeczność naszej gminy, mimo obaw i niedogodności, zaakceptowała tę inwestycję, rozumiejąc jej znaczenie dla bezpieczeństwa i rozwoju regionu. Od tamtego czasu konsekwentnie wskazujemy, że dalsze etapy powinny wykorzystywać już istniejącą infrastrukturę i minimalizować negatywne skutki dla mieszkańców i rolników.
Dziś inwestor – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – prowadzi dodatkową ankietyzację i kolejne spotkania konsultacyjne. Rozumiemy, że dla wielu z Państwa to wydłużony okres oczekiwania i pytań o termin realizacji. Chciałbym jednak podkreślić: od samego początku mówimy jasno, które rozwiązania są dla nas akceptowalne, a przy tym nie wchodzimy w kompetencje sąsiednich samorządów. Moim priorytetem pozostaje obrona interesów mieszkańców naszej gminy.
Do wyboru obecnie pozostają dwa warianty przygotowane przez inwestora. Jako burmistrz wskazuję na najlepszy dla samorządu wariant 6, który od lat jest przedmiotem naszych starań, a jednocześnie stanowi korzystniejsze rozwiązanie także dla mieszkańców południowej części Kalisza.
Jednocześnie – w wyniku uwzględnienia naszych argumentów podnoszonych przy wariancie 6 – istotnie zmodyfikowany został także wariant 5, który w obecnej formie możemy określić jako wariant 5+. Wprowadzone tu zmiany to przede wszystkim nowy węzeł w rejonie Gniazdowa/Boczkowa, wprowadzający m.in. szybsze włączenie do trasy dla mieszkańców tych miejscowości oraz Skalmierzyc i Nowych Skalmierzyc, lepszą obsługę północnej części gminy oraz modyfikacje węzła w Skalmierzycach, który pozwala na bezkolizyjne włączenie się do ruchu z wszystkich kierunków, w tym dla tysięcy pracowników okolicznych zakładów pracy. Jednocześnie likwiduje się w nim obecne niebezpieczne i mało efektywne rozwiązanie drogowe wzdłuż linii kolejowej. Te dwa elementy całkowicie zmieniają ocenę wariantu 5. Dotychczas był on rozwiązaniem obciążonym wieloma wadami i nie odpowiadał na realne potrzeby mieszkańców. Po modyfikacjach stał się rozwiązaniem kompromisowym, które – obok wariantu 6 – możemy dziś traktować jako możliwe do przyjęcia i służące mieszkańcom naszej gminy.
Trzeba przy tym jasno powiedzieć, że żaden z proponowanych wariantów nie jest w stanie w pełni zabezpieczyć interesów wszystkich mieszkańców. Każda inwestycja tej skali wiąże się z koniecznością pogodzenia wielu, często sprzecznych oczekiwań – rolników, przedsiębiorców, osób dojeżdżających do pracy czy tych, którzy mieszkają bezpośrednio przy planowanej trasie. Rolą samorządu jest dążenie do tego, aby skutki społeczne i gospodarcze były jak najmniej dotkliwe, ale nie da się całkowicie wyeliminować obaw i strat.
Dlatego apeluję, abyście Państwo w spokoju i z rozwagą wzięli udział w badaniu ankietowym. Spotkania odbędą się w terminach podanych na załączonej grafice. Nie ulega jednak wątpliwości, że każda tak duża inwestycja wiąże się z kosztami społecznymi i gospodarczymi. Oba rozwiązania mają swoje zalety i swoje wady. Nie da się całkowicie uniknąć strat, podziałów gruntów czy oddziaływania na otoczenie. Dlatego tak ważny jest Państwa głos – tych, którzy mieszkają w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej trasy.
W tym miejscu muszę odnieść się także do oddolnych protestów rolniczych, które miały miejsce w styczniu 2023 roku. Rolnicy – mieszkańcy naszej gminy – jasno i głośno wyrażali wówczas swój sprzeciw wobec niekorzystnych rozwiązań. Byłem razem z nimi, bo jako burmistrz jestem przedstawicielem całej społeczności i zobowiązany jestem do obrony interesów mieszkańców. Ziemia jest ich warsztatem pracy, źródłem utrzymania i dorobkiem, który chcą przekazać następnym pokoleniom. Jako samorząd zawsze podkreślaliśmy, że chcemy rozwoju, ale rozwoju sprawiedliwego i zrównoważonego. Dlatego traktujemy poważnie protesty naszych mieszkańców i zawsze będziemy zabiegać o rozwiązania, które nie przekreślą ich życiowej pracy.
Jednocześnie chcę podkreślić, że z szacunkiem odnosimy się do mieszkańców Kalisza, rozumiejąc ich oczekiwania i dążenia do poprawy komunikacji tego dużego ośrodka miejskiego. Wspólne dobro regionu wymaga współpracy i wzajemnego zrozumienia. Oczekujemy jednak, że ten sam szacunek będzie okazywany także wobec naszych mieszkańców i naszego samorządu.
Inwestor, czyli GDDKiA, widząc nastroje społeczne, ale również nasze zaangażowanie w inwestycję, sam zaproponował dalsze konsultacje. Przyjmujemy to z pełnym uznaniem jako szansę na lepsze wyważenie racji i potrzeb. Proszę, abyście Państwo wzięli udział w ankietyzacji i wybrali rozwiązanie, które uważacie za najlepsze dla siebie i swoich rodzin.
Gmina i Miasto Nowe Skalmierzyce chce iść dalej, rozwijać się i budować przyszłość w zgodzie z mieszkańcami. Od lat mówimy w tym zakresie jednym głosem i bronimy stanowiska, które ma służyć całej wspólnocie. Jeszcze raz zatem podkreślę: nie blokujemy tej jakże strategicznej inwestycji.
Jerzy Łukasz Walczak
Burmistrz Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce