
Gmina i Miasto Nowe Skalmierzyce realizując obowiązek ustawowy (Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24.04.2003 roku) wychodzi naprzeciw potrzebom swoich mieszkańców oddając w ich ręce narzędzie współpracy jakim jest inicjatywa lokalna. Jest to forma współpracy Gminy z jej mieszkańcami, w celu wspólnego realizowania zadań publicznych na rzecz społeczności lokalnej, zmierzających do zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców oraz wpływających na poprawę warunków ich życia.
W ramach inicjatywy lokalnej mieszkańcy zgłaszają pomysły i deklarują udział w ich realizacji, który może mieć formę wkładu rzeczowego, finansowego lub pracy społecznej.
Aby zgłosić zadanie do realizacji w ramach inicjatywy lokalnej należy złożyć do Urzędu Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce wniosek, zgodnie z załączonym wzorem. Wniosek mogą składać mieszkańcy Gminy bezpośrednio lub za pośrednictwem organizacji pozarządowych.
Zadania publiczne muszą być realizowane na terenie naszej Gminy, a ich podjęcie jest uzależnione od możliwości finansowych (środków zaplanowanych w budżecie gminny).
Ostateczną decyzję w zakresie przyjęcia wniosku do realizacji podejmuje Burmistrz Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce.