calendar 04 Maj 2025

RSS

Biuletyn Informacji Publicznej

Flaga Unii Ewuropejskiej

Unia Europejska

Dofinansowania
z budżetu państwa

Grafika dekoracyjna przedstawiająca wygląd budynku będącego urzędem

31 Październik 2011

Czas na Kolej Dużych Prędkości w Gminie i Mieście Nowe Skalmierzyce

28. października br. z inicjatywy burmistrza Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce Bożeny Budzik odbyło się w Skalmierzycach spotkanie poświęcone Kolejom Dużych Prędkości. Wśród przybyłych gości były osoby odpowiedzialne za projekt linii z Centrum Kolei Dużych Prędkości reprezentowanego przez dyrektor projektu Anetę Żółkowską i kierownika kontraktu Romana Lubowińskiego oraz firmy IDOM Inżynieria z dyrektorem studium LDP Marcinem Wardą. Z zaproszenia burmistrza skorzystał także poseł Adam Rogacki oraz samorządowcy: wicestarosta powiatu ostrowskiego, wójt Sieroszewic, zastępca burmistrza Raszkowa i wójt gminy wiejskiej Ostrów, doradca prezydenta Kalisza oraz radni gminy Nowe Skalmierzyce.

"Data 3-go października bieżącego roku zapadnie nam wielu w pamięci jako dzień szczególny dla życia wspólnoty Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce za sprawą decyzji Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe o wyborze wariantu przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości z jej rozgałęzieniem w rejonie Nowych Skalmierzyc i ulokowaniem tu u nas stacji wraz z całym zapleczem technicznym." -przypomniała w swoim przemówieniu burmistrz Bożena Budzik. „Głęboko wierzę, że ten projekt ma coraz większe szanse na realizację, bo na przestrzeni ostatnich dwóch lat - od pamiętnej konferencji z 8 grudnia 2009 roku, zorganizowanej przez nas w murach zabytkowego dworca - przybyło temu przedsięwzięciu wielu życzliwych ludzi i przyjaciół, którzy na różnych szczeblach decyzyjnych wspierają tą modernizacyjną dla Polski, dla regionu południowej Wielkopolski, wreszcie dla naszej gminnej wspólnoty, inicjatywę." W swoim wystąpieniu burmistrz podziękowała wszystkim zaangażowanym w projekt- w szczególności patronowi całego przedsięwzięcia prezesowi PKP Polskich Linii Kolejowych Zbigniewowi Szafrańskiemu, kierownictwu konsorcjum hiszpańsko-polskiego IDOM, dyrektorom kontraktu, autorowi wcześniejszych koncepcji Andrzejowi Kozłowskiemu oraz prezydentom Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego. „Mam nadzieję na dalszą dobrą współpracę z kierownictwem konsorcjum hiszpańsko-polskiego IDOM, opracowującym studium wykonalności projektu. Panie Dyrektorze Warda: dziękujemy za już i z nadzieją patrzymy na dalszą dobrą komunikację. Przyjdzie bowiem czas przechodzenia od ogółu do szczegółowych rozwiązań, które muszą jak najlepiej służyć mieszkańcom naszej Gminy i Miasta. Nic bowiem tak nie hamuje jakiegokolwiek projektu, jak brak zrozumienia dla oczekiwań ludzkich."

Jak zaznaczył podczas swojego wystąpienia kierownik kontraktu z Centrum Kolei Dużych Prędkości PKP PLK S.A. Roman Lubowiński obecnie została zakończona pierwsza część umowy zawartej z konsorcjum IDOM na realizację budowy linii. Po analizie wielokryterialnej przedstawiono rządowemu zespołowi międzyresortowemu rekomendowany wariant przebiegu trasy KDP. Dopiero po zakończeniu tych prac, szacowanych na przełomie grudnia i stycznia, zostanie podjęta decyzja, kiedy będzie realizowany drugi, bardziej uszczegółowiony etap. Wówczas pojawią się również konsultacje społeczne. Roman Lubowiński oprócz ustnych zapewnień złożył także na ręce burmistrz Bożeny Budzik uchwałę zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe z dnia 3 października w sprawie akceptacji wybranego wariantu przebiegu trasy linii kolei dużych prędkości.

Istotnym elementem spotkania była także prezentacja studium wykonalności budowy trasy przedstawiona przez dyrektora Studium LDP IDOM Inżynieria Marcina Wardę. Zebrani goście z zaciekawieniem oglądali zaprezentowane materiały dotyczące samej linii oraz roli Nowych Skalmierzyc. Oprócz krótkiej analizy wariantów i wytłumaczenia kryteriów wyboru rekomendowanej opcji skupiono się także na tej jednej z najważniejszych dla miasta inwestycji - "jest to stacja do obsługi pasażerów Kolei Dużych Prędkości, ale będzie stąd także wychodziła bocznica prowadząca na tyły istniejącego dworca, gdzie zostanie stworzona baza techniczna obsługi infrastruktury. Będą się tam znajdowały warsztaty, magazyny i sprzęt do obsługi całej linii- od Poznania do Warszawy i Łodzi. Skalmierzyce są więc bardzo ważnym punktem na trasie." Skalę projektowanej stacji oddawały przedstawione wizualizacje obiektu. "Stacja będzie znajdowała się na południe od istniejącego dworca, około 800 metrów, co daje możliwość skomunikowania tych dwóch obiektów, aby ludzie dojeżdżający koleją konwencjonalną mieli możliwość szybkiej przesiadki." Jak podkreśla Marcin Warda "zaprezentowany przebieg trasy to wstępna propozycja. Jesteśmy otwarci na wszelkie komentarze i uwagi. W naszym zamierzeniu jest już po ostatecznej decyzji rady ministrów udać się do każdej gminy z prośbą o akceptacje i uwagi na temat prezentowanych rozwiązań."


Wystąpienie burmistrza Bożeny Budzik:

Panie Pośle!

Państwo Dyrektorzy!

Przyjaciele Samorządowcy!

Panie Przewodniczący i wysoka Rado Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce!

Szanowni Państwo!

Data 3-go października bieżącego roku zapadnie nam wielu w pamięci jako dzień szczególny dla życia wspólnoty Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce za sprawą decyzji Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe o wyborze wariantu przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości z jej rozgałęzieniem w rejonie Nowych Skalmierzyc i ulokowaniem tu u nas stacji wraz z całym zapleczem technicznym.

Bylibyśmy hipokrytami, gdybyśmy ukrywali naszą radość i zadowolenie z tego faktu. Jest to wprawdzie dopiero pierwszy krok na jeszcze długiej drodze do celu, ale jakże ważny, bowiem wytycza on kierunek, w którym zarówno inwestor, jak i twórcy studium wykonalności tego projektu będą podążać w najbliższych miesiącach aż do ostatecznej decyzji rządu, która - mamy wszyscy nadzieję - będzie pozytywna, a co za tym idzie otworzy okno na świat dla całego regionu południowej Wielkopolski, który to obszar na chwilę obecną jest bardzo słabo skomunikowany z największymi ośrodkami miejskimi w kraju.

Oddaleni od sieci autostrad z ogromnymi potrzebami w zakresie budowy obwodnic miast naszego regionu winniśmy uczynić wszystko, aby projekt KDP się ziścił i dał nam szanse na rozwój.

Tym bardziej teraz, kiedy 19-go października Komisja Europejska opublikowała program rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, w którym ujęte zostały polskie projekty budowy linii dużych prędkości. Komisja Europejska na nowych mapach transeuropejskiej sieci transportowej umieściła kluczowy polski projekt KDP - projektowaną obecnie linię „Y".

Umiędzynarodowienie projektu „igreka" będzie miało również swoją kolejną odsłonę na seminarium zatytułowanym „KDP - szansą dla Polski i Europy Centralnej", organizowanym 16 listopada w Warszawie przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP wraz z PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Instytutem Kolejnictwa, któremu będzie patronował Minister Infrastruktury a współorganizatorami będą Międzynarodowy Związek Kolei UIC i Wspólnota Kolei Europejskich CER, na które to seminarium samorząd Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce otrzymał zaproszenie.

Głęboko więc wierzę, że ten projekt ma coraz większe szanse na realizację, bo na przestrzeni ostatnich dwóch lat - od pamiętnej konferencji z 8 grudnia 2009 roku, zorganizowanej przez nas w murach zabytkowego dworca - przybyło temu przedsięwzięciu wielu życzliwych ludzi i przyjaciół, którzy na różnych szczeblach decyzyjnych wspierają tą modernizacyjną dla Polski, dla regionu południowej Wielkopolski, wreszcie dla naszej gminnej wspólnoty, inicjatywę.

Jest więc dobra okazja, aby podczas dzisiejszego spotkania podziękować tym wszystkim, którzy na tym etapie mają swój udział w całym procesie przygotowawczym do decyzji Zarządu PKP PLK, która może otworzyć nowe możliwości przed mieszkańcami południowej Wielkopolski a naszej gminnej wspólnocie, którą mam zaszczyt kierować, dać potężny impuls rozwojowy.

Nie przesadzę więc, kiedy powiem, że patronem i dobrym duchem całego przedsięwzięcia jest Pan Zbigniew Szafrański - Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, który swoją przychylnością, życzliwością, dobrymi radami i sugestiami tworzył dobry klimat współpracy, który zaowocował jakże korzystną dla nas decyzją Zarządu PLK z 3-go października o wyborze wariantu przebiegu trasy KDP, którego bardzo istotny fragment lokuje się na terenie naszej Gminy.

Ta wyczuwalna atmosfera życzliwości i zrozumienia naszych oczekiwań była nie do przecenienia podczas wielu konsultacji i uzgodnień, co budowało dobry nastrój w niełatwym przecież procesie przygotowawczym do decyzji. To podziękowanie dla Pana Prezesa składam na ręce Pani Dyrektor Żółkowskiej z prośbą o przekazanie adresatowi. Nie mniej serdeczne podziękowanie składam również Wam, Szanowni Państwo Dyrektorzy, którzy zawsze byliście otwarci na dobre kontakty, kiedy tylko była taka potrzeba. Swoje podziękowanie kieruję również pod adresem Panów Prezydentów Kalisza i Ostrowa, z którymi na tamten czas udało nam się porozumieć i zlecić wspólnie opracowanie koncepcji przebiegu trasy KDP przez teren naszej Gminy, a która to koncepcja przekazana wówczas na ręce Pana Prezesa Szafrańskiego stała się kluczowa dla polsko-hiszpańskiego konsorcjum przy opracowywaniu studium i trasowaniu przebiegu linii. Bardzo żałuję, że tych podziękowań nie mogę przekazać wprost.

Nie sposób też przy tej okazji nie wspomnieć o cichym bohaterze tamtego opracowania i podziękować mu za godziny cierpliwie spędzone w naszym Urzędzie, kiedy to nad mapami naszej Gminy rodziły się pomysły i rozwiązania, które ujrzały światło dzienne. Mam tu na myśli Pana inżyniera Andrzeja Kozłowskiego, autora wspomnianej koncepcji. Dziękuję, Panie inżynierze.

Wprawdzie propozycja, na której najbardziej nam zależało - uwzględniająca wykorzystanie istniejącego zabytkowego dworca - byłaby trudna w realizacji z przyczyn technicznych, to pomysł ulokowania nowoczesnego obiektu w jego bezpośrednim sąsiedztwie nie gasi naszej nadziei na przywrócenie mu dawnego blasku.  Mamy bowiem nadzieję, że projekt KDP stanie się impulsem dla odbudowy i modernizacji kolei regionalnych, aby zdywersyfikować potoki pasażerów korzystających z nowoczesnej linii.

Szanowni Państwo!

Jesteśmy już po wyborach do Sejmu i Senatu. Chcę więc, korzystając z okazji, złożyć gratulacje na ręce Pana Posła Adama Rogackiego dla wszystkich parlamentarzystów z okręgu kalisko-leszczyńskiego, życząc siły w dźwiganiu ciężaru odpowiedzialności, jaki spoczął na Waszych barkach. Dziękuję tym z Państwa, którzy już wcześniej zaangażowali się w promowanie idei budowy w Polsce KDP. Chcę również wyrazić wobec wszystkich Państwa życzenie, prośbę, czy wręcz oczekiwanie, abyście ponad podziałami politycznymi wspierali ten projekt szczególnie teraz, kiedy już niebawem - za kilka miesięcy - będą się rozstrzygały jego ostateczne losy.

Mam nadzieję na dalszą dobrą współpracę z kierownictwem konsorcjum hiszpańsko-polskiego IDOM, opracowującym studium wykonalności projektu. Panie Dyrektorze Warda: dziękujemy za już i z nadzieją patrzymy na dalszą dobrą komunikację. Przyjdzie bowiem czas przechodzenia od ogółu do szczegółowych rozwiązań, które muszą jak najlepiej służyć mieszkańcom naszej Gminy i Miasta. Nic bowiem tak nie hamuje jakiegokolwiek projektu, jak brak zrozumienia dla oczekiwań ludzkich.

Osobne podziękowania kieruję pod adresem Państwa dziennikarzy. Doceniając Wasze zaangażowanie w informowaniu opinii publicznej o tych ważnych dla całego regionu wydarzeniach mam świadomość szczególnej Państwa roli właśnie teraz, kiedy projekt KDP nabiera rozpędu.

Koledzy samorządowcy!

Wysoka Rado!

Szanowni Państwo!

Projekt Kolei Dużych Prędkości będzie niewątpliwie rewolucją w polskim kolejnictwie, zaś z perspektywy Polski lokalnej - impulsem rozwojowym. Stąd też nie ukrywamy naszych nadziei i oczekiwań z tym faktem związanych. Już historia bowiem pokazała, jak wokół kolei ożywia się gospodarka czy wręcz powstają miasta, czego przykładem może być kiedyś mała osada na granicy zaborów a potem budujące się wokół naszego zabytkowego już dzisiaj dworca miasteczko. A wracając do współczesności, doświadczenia krajów europejskich wskazują, iż kolej dużych prędkości ożywia gospodarki miast, w których lokuje swoje stacje, podnosi cenę gruntów, przyciąga inwestorów oraz generuje miejsca pracy w nowoczesnym i przyszłościowym sektorze.

Tak więc oczami wyobraźni spróbujmy zobaczyć na koniec dekady nasze miasto i jego okolice jako dynamiczne centrum biznesowe z wielością miejsc noclegowych, restauracji i turystów z całej Europy zwiedzających naszą perłę architektury.

Dziękując wszystkim Państwu za przybycie na nasze spotkanie głęboko wierzę, że współpracując ze sobą na różnych szczeblach administracji rządowej i samorządowej ze wsparciem parlamentarzystów podołamy temu wyzwaniu modernizującemu Polskę, region i Gminę, bo jesteśmy to winni pokoleniom, które przyjdą po nas.


Prezentacja: Studium wykonalności budowy linii dużych prędkości Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław . Przebieg linii KDP - Stacja Nowe Skalmierzyce