
Dobre informacje dla Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce spływają z Warszawy - 3 października br. zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych wybrał właśnie optymalny wariant przebiegu trasy linii dużych prędkości. Starania władz gminy przyniosły oczekiwany skutek, bowiem rozwidlenie kolei, łącznie ze stacją osobową i możliwym zapleczem technicznym ma znajdować się właśnie tutaj. Warto dodać, że obok Warszawy, Poznania, Łodzi i Wrocławia byłby to jeden z najważniejszych dworców. Na innej zasadzie miałyby funkcjonować przystanki osobowe w takich miejscowościach jak Środa Wielkopolska, Jarocin czy Oleśnica, gdzie zatrzymywałyby się tylko nieliczne składy.
Wybrany przez inwestora wariant dotyczący obszaru południowej Wielkopolski określa lokalizację stacji na południe od Nowych Skalmierzyc na terenie wsi Śliwniki. Kilkaset metrów dalej na zachód, już w Skalmierzycach, linia kolejowa rozgałęziałaby się w stronę Poznania i Wrocławia. Trzeba zaznaczyć, że jest to wstępna koncepcja, pewne szczegóły dotyczące przesunięcia linii mogą się jeszcze zmienić. Jak podkreśla wiceminister Andrzej Massel- ostatecznie wypracowany zostanie taki wariant, by szybka kolej jak najmniej przeszkadzała okolicznym mieszkańcom. Projektant ma jeszcze możliwość drobnej modyfikacji przebiegu trasy o kilkaset metrów, aby zniwelować pewne punkty kolizyjne.
Inne zdanie dotyczące lokalizacji stacji niż samorząd Nowych Skalmierzyc, projektanci linii i główny inwestor miały władze Kalisza oraz Ostrowa Wielkopolskiego. Wbrew wcześniejszym deklaracjom pojawił się z ich strony zupełnie inny pomysł na zagospodarowanie przestrzenne terenu nie swojej gminy. Został on niespodziewanie przedstawiony na sierpniowym spotkaniu w sprawie lokalizacji Kolei Dużych Prędkości na obszarze Wielkopolski, które odbyło się w Poznaniu. Takiemu zachowaniu sprzeciwił się zastępca burmistrza Zdzisław Mielczarek: "Na miesiąc przed złożeniem projektu inwestorowi sąsiedzi proponują inną lokalizację stacji na terenie naszej gminy od tej, jaką my - jej władze - uzgodniliśmy z inwestorem. Cały proces uzgodnień w tej sprawie trwa już prawie dwa lata, więc było wystarczająco dużo czasu, żeby wszystkie wątpliwości wyjaśnić. Nigdy to nie miało miejsca. Aż tu raptem pojawiają się jakieś inne koncepcje." Według założenia władz Kalisza i Ostrowa Wlkp. stacja miałaby znajdować się gdzieś w okolicach skalmierzyckiej obwodnicy. Takie propozycje nie zostały jednak przyjęte przez Zarząd PKP- Polskich Linii Kolejowych, który poparł wcześniejsze uzgodnienia sięgające przeszłością do 2009 roku.
Zadowolenia z wyboru takiej lokalizacji przez inwestora nie kryje burmistrz Bożena Budzik: To bardzo dobra wiadomość dla naszej gminy, a podjęta dla nas korzystna decyzja będzie niewyobrażalnym impulsem rozwojowym i wręcz skokiem cywilizacyjnym w technologie z najwyższej półki. Mam ogromną satysfakcję, że ten projekt dosłownie wjechał z dużą prędkością w obszar naszej wspólnoty, choć jego losy ważyły się do ostatniej chwili, bo stawka była naprawdę wysoka. Wytrzymaliśmy jednak ciśnienie w grze o całą pulę i wygraliśmy, bo konsekwentnie robiliśmy swoje modelowo wręcz współpracując czy to z inwestorem (PLK) jak i wykonawcą studium polsko-hiszpańskim konsorcjum IDOM, aby osiągnąć zamierzony cel. Ale to jest dopiero pierwszy krok. Teraz będziemy się koncentrować nad takim zaprojektowaniem całej infrastruktury z tym związanej, aby jak najlepiej służyła naszym mieszkańcom. A mamy w tym spore doświadczenie, ponieważ przeszliśmy chrzest bojowy przy projektowaniu i budowie obwodnicy, która spełnia swoją rolę a przy tym dobrze wszystkim służy. Nie inaczej będzie z KDP, bo interes ludzi tu żyjących jest dla mnie najważniejszy. Niech inni się licytują na zasługi, kto bardziej się przysłużył, że ten projekt będzie realizowany u nas, my zaś jak dotychczas będziemy podejmować starania, aby wykorzystać wszelkie możliwe szanse dla rozwoju naszej gminy i jej mieszkańców. Dobry klimat współpracy z inwestorem, który zbudowaliśmy przez ostatnie dwa lata dobrze wróży na przyszłość.
Następnym krokiem będzie zarekomendowanie wybranego wariantu przez Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych międzyresortowemu zespołowi ds. kolei. W skład ekipy decydującej o przebiegu linii wejdą przedstawiciele resortów infrastruktury, rozwoju regionalnego, finansów i środowiska, a także władz wojewódzkich. Wybrany wariant ma kosztować 21 mld zł. Pieniądze na budowę kolei dużych prędkości miałaby pochodzić nie tylko z budżetu, ale także z możliwego dofinansowania z funduszy unijnych. Wykup gruntów pod nową linię kolejową będzie musiał jednak nastąpić z publicznych pieniędzy. Całe studium wykonalności ma być gotowe za 14 miesięcy. Wykonawca ma w nim przedstawić kompletne analizy dotyczące trasy i finansowania jej budowy. Perspektywa jazdy pociągiem z Nowych Skalmierzyc do stolicy z prędkością dochodzącą do 350 km/h to według założeń inwestora 2020 rok - czy tak się jednak stanie i inwestycja w ogóle zostanie zrealizowana zależy już od decyzji rządu.
28 października z inicjatywy burmistrza Bożeny Budzik w Skalmierzycach odbędzie się spotkanie z udziałem władz PLK i konsorcjum polsko-hiszpanskiego, na którym zostanie zaprezentowane przyjęte przez PKP-PLK rozwiązanie lokujące cały projekt, a więc dworzec, stację serwisową i centrum sterowania ruchem na terenie Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce.