calendar Maj 2025

RSS

Biuletyn Informacji Publicznej

Flaga Unii Ewuropejskiej

Unia Europejska

Dofinansowania
z budżetu państwa

Grafika dekoracyjna przedstawiająca wygląd budynku będącego urzędem

18 Listopad 2011

Koleje dużych prędkości szansą dla Polski i Europy Centralnej

Koleje dużych prędkości szansą dla Polski i Europy Centralnej- pod tym wiele mówiącym tytułem 16 listopada br. w Warszawie odbyło się seminarium, na którym poruszana była tematyka związana z rozwojem KDP w różnych częściach świata oraz perspektywa tej inwestycji dla naszego kraju. Na spotkaniu obecni byli wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, Honorowy Przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei Adam Wielądek, Dyrektor Forum Pasażerskiego UIC Ignacio Barron, prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, zespół ekspertów kolejowych z całego świata oraz przedstawiciele samorządów zainteresowanych kolejami typu hight speed. Gminę i Miasto Nowe Skalmierzyce reprezentowała burmistrz Bożena Budzik.

Przygotowanie budowy kolei dużych prędkości jest cyklem kilkunastoletnim. Aby mieć gotową linię po roku 2020 musimy pewne kroki poczynić już teraz- zaznaczył wiceminister Andrzej Massel. Do systemu KDP należy zmierzać drogą ewolucyjną, chciałbym więc żebyśmy w rozsądny sposób rozwijali polską kolej, aby była ona nowoczesnym środkiem transportu. Wymiana myśli na tej konferencji powinna nam w tym wszystkim pomóc. Swoje doświadczenia w tym zakresie zaprezentowali przedstawiciele Japonii, Francji, Tajwanu, Hiszpanii i Włoch, czyli krajów, w których od lat funkcjonują rozwinięte koleje. Jak podkreślił Michel Lebeuf z Kolei Francuskich organizacja tego spotkania w Polsce jest wyrazem uznania i poparcia dla realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projektu.

Seminarium było także podsumowaniem trwającego od 14 listopada w Polsce posiedzenia Komitetu Naukowego Światowego Kongresu Kolei Dużych Prędkości (planowanego na 2012 roku w Filadelfii) oraz plenarnego posiedzenia Komitetu Kolei Dużych Prędkości z International Union of Railways. Obecni na spotkaniach przedstawiciele UIC i firm kolejowych z całego świata pozytywnie ocenili program budowy kolei dużych prędkości w Polsce. Powstanie KDP jest nie tylko potrzebne w wewnętrznym układzie transportowym Polski, ale wręcz niezbędne dla spójności transportowej Europy - powiedział Dyrektor Forum UIC Ignacio Barron.

Planowana linia dużej prędkości o długości ok. 450 km, tzw. linia Y, ma prowadzić z Warszawy do Łodzi, a później rozdzielić się w okolicach Nowych Skalmierzyc na dwie odnogi - do Poznania i Wrocławia. Pociągi będą mogły po niej jechać do 350 km/godz. Projektanci szacują, iż polska linia powinna być gotowa ok. 2020 roku, a jej budowa ma kosztować ok. 20 mld zł. Zdaniem uczestników seminarium koszt budowy będzie w pełni zrekompensowany przez korzyści wynikające z jej eksploatacji. Przygotowując nasz projekt, bierzemy pod uwagę sprawdzone rozwiązania zagraniczne oparte na wieloletnim doświadczeniu w budowie i eksploatacji Kolei Dużych Prędkości w Europie oraz na świecie. Adaptacja tych rozwiązań w warunkach polskich da silny impuls do rozwoju technicznego i ekonomicznego rodzimej branży kolejowej, przyczyniając się znacząco do podniesienia kwalifikacji zawodowych kadry naukowo - technicznej i menedżerskiej - stwierdził Marek Pawlik wiceprezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.