Grafika dekoracyjna przedstawiająca wygląd budynku będącego urzędem

Informacje dla rodziców dzieci 6-letnich i 7-letnich

Informator z 2015 roku  o placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę i Miasto Nowe Skalmierzyce

Co stanowi prawo oświatowe?

Obowiązek szkolny dla siedmiolatków – co się zmienia w ustawie o systemie oświaty?

Obowiązek szkolny dla siedmiolatków – to kluczowa zmiana w nowelizacji ustawy o systemie oświaty, która weszła wżycie w dniu 23 stycznia 2016 roku..

Najważniejsze zmiany dotyczą:

  • obowiązku szkolnego od siódmego roku życia,
  • prawa do rozpoczęcia edukacji szkolnej od szóstego roku życia,
  • obowiązku przedszkolnego dla dziecka 6–letniego,
  • prawa dziecka w wieku od 3 do 5 roku życia do korzystania z wychowania przedszkolnego

Obowiązek szkolny dla dzieci 7–letnich i prawo do edukacji szkolnej dla 6-latków

Zgodnie z ustawą, od roku szkolnego 2016/2017 obowiązkiem szkolnym będą objęte dzieci od 7 roku życia. Dziecko 6-letnie będzie miało prawo do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej o ile korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole.

Jeśli dziecko 6–letnie nie uczęszczało do przedszkola, rodzice również będą mogli zapisać je do pierwszej klasy. W takim przypadku niezbędna jednak będzie opinia z poradni psychologiczno – pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.


Ponowne zapisanie dziecka do klasy I lub II

Rodzice, których dzieci poszły do szkoły jako sześciolatki i natrafiły na problemy adaptacyjne i trudności w szkole, wnosili o wprowadzenie rozwiązań, które złagodziłyby proces wcześniejszego objęcia ich dzieci obowiązkiem szkolnym. Dlatego wprowadzono w ustawie przepisy przejściowe odnoszące się do roku szkolnego 2015/2016 oraz 2016/2017.

  • Dzieci urodzone w 2009 r., które są już w szkole w roku szkolnym 2015/2016, będą mogły na wniosek rodziców – kontynuować naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej w roku szkolnym 2016/2017. Rodzic musi złożyć stosowny wniosek do dyrektora szkoły do 31 marca 2016 r. Dziecko nie będzie podlegało klasyfikacji rocznej, a tym samym promowaniu do klasy drugiej; jeżeli rodzice zdecydują, że ich dziecko będzie kontynuować naukę w klasie pierwszej w szkole, do której uczęszcza, wobec tego dziecka nie będzie przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.
  • Dzieci urodzone w I połowie 2008 r., które w roku szkolnym 2015/2016 chodzą do klasy II szkoły podstawowej, na wniosek rodziców, złożony do 31 marca 2016 r., będą mogły – w roku szkolnym 2016/2017 kontynuować naukę w klasie II.

Wychowanie przedszkolne

Od 1 września 2016 r. obowiązkiem przedszkolnym będą objęte dzieci 6-letnie. Natomiast wszystkie dzieci 4- i 5-letnie mają mieć zapewnione miejsce realizacji wychowania przedszkolnego, a od 1 września 2017 r., także dzieci 3-letnie.


Dlaczego warto

W 2016 roku, to ty rodzicu zdecydujesz czy Twój sześciolatek rozpocznie edukację w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Masz wybór, ale decyzja wbrew pozorom nie jest prosta.

Co będzie najlepsze dla Twojego dziecka? Jakie korzyści płyną z bycia pierwszoklasistą?  Masz obawy, wątpliwości? Poniżej prezentujemy kilka informacji, które mogą pomóc w podjęciu decyzji. Nie da się ukryć, że w naszych rodzicielskich oczach, nasze dziecko zawsze będzie zbyt małe na szkołę. Przedszkole wydaje się w takim przypadku atrakcyjniejszym rozwiązaniem. Na pewno? A jeżeli masz zdolnego sześciolatka?

Odpowiedzi na pytania z poniższej listy sprawią, że będziesz wiedzieć co powinieneś rozważać i na czym najbardziej się skupić.

  • Czy Twój sześciolatek jest ciekawy świata?                                 \
  • Czy lubi działać, tworzyć, zadaje wiele pytań?                             
  •  Czy zna niektóre cyfry lub litery?                                                  
  • Czy jest samodzielny? Potrafi zdjąć kurtkę, założyć kapcie?       
  • Czy łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami?                            

Jeżeli na większość pytań odpowiedziałeś „tak”, możesz spokojnie rozważać wysłanie dziecka do szkoły.

Zostanie uczniem pierwszej klasy niesie za sobą wiele korzyści, a nasze szkoły są dobrze przygotowane na przyjęcie sześciolatków.

  • Maluchy w szkołach uczą się przez zabawę,
  • Pierwsza klasa to kolejny i naturalny etap rozwijania zdolności i zainteresowań,
  • Nasze szkoły są w pełni gotowe do przyjęcia dzieci co potwierdził obecny rok szkolny,
  • Rytm zajęć wyznacza nauczyciel, zgodnie z potrzebami uczniów, nie ma dzwonków, a w salach są miejsca przeznaczone do zabawy,
  • Przyszłość – pierwszoklasiści, którzy rozpoczną naukę w 2016 roku, bedą mniej licznym rocznikiem – co będzie bardzo istotne przy kolejnych etapach edukacji. To bardzo ważne – choć dziś jeszcze o tym nie myślimy.
  • Doświadczenia innych rodziców - zapytaj znajomych, jak rozwinęło się ich dziecko w pierwszej klasie.

Na tej stronie znajdziesz wszystkie potrzebne informacje. Sprawdź wszystkie szczegóły i terminy drzwi otwartych.

Czy metody nauczania, które stosuje się w szkołach są dostosowane do potrzeb sześciolatków?

Podstawową formą działalności dziecka jest zabawa i różnorodna działalność, związana z prawidłowym rozwojem procesów poznawczych, uzyskaniem dobrego poziomu koordynacji wzrokowo-ruchowej, gotowości do nauki czytania i pisania. Ponadto w szkole dzieci nie otrzymują ocen. Nie ma także dzwonków. Przerwy w zajęciach ustala nauczyciel prowadzący, dostosowując je do potrzeb najmłodszych. Dzieci nie wychodzą z sali, gdy w całej szkole trwa przerwa.

Jakie korzyści płyną dla sześciolatka wysłanego do szkoły?

Państwa dziecko w szkole, w gronie rówieśników i pod czujnym okiem nauczycieli, będzie mogło pracować nad samodzielnością i pewnością siebie. Maluchy w szkołach uczą się przez zabawę. Dla sześciolatka to nie koniec dzieciństwa, ale szansa na rozwijanie zdolności i zainteresowań.

Co sześciolatki zyskują rozpoczynając naukę w szkole podstawowej?

Wcześniejsze rozpoczęcie nauki będzie stanowiło lepszy start w procesie edukacyjnym sześciolatka. Im wcześniej dziecko rozpoczyna naukę, tym szybciej zdobywa wiedzę, jest bardziej zmotywowane do nauki i osiąga lepsze wyniki w późniejszych etapach edukacji. Jest to także szansa dla dziecka na rozwój jego samodzielności, zdolności koncentracji uwagi, czy zachowań w kontaktach z rówieśnikami jak również starszymi dziećm