
Dyrektor Zespołu Szkół w Ociążu Katarzyna Kaźmierczak wzięła udział w konferencji zorganizowanej w Poznaniu przez Instytut Badań Edukacyjnych. Tematem obrad była analiza wyników badań PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) przeprowadzonych w 2009 roku. W badaniu uczestniczyli uczniowie Gimnazjum im. Jana Pawła II w Ociążu ze 180 wytypowanych w Polsce. Celem Programu było sprawdzenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy nabytej w szkole i poza szkołą do rozwiązywania różnego rodzaju problemów i tym samym określenie, na ile młodzież jest przygotowana do podjęcia wyzwań, które staną przed nią w przyszłości. Nie służy on zatem ocenie poziomu nauczania w poszczególnych szkołach, lecz ocenie skuteczności szeroko rozumianego systemu edukacji w każdym z krajów uczestniczących w badaniu. Program ten w skali międzynarodowej jest koordynowany przez OESD, a w Polsce przez MEN. Badanie jest przeprowadzane w cyklach trzyletnich. Dzięki temu można określić, jakie zmiany zachodzą w umiejętnościach uczniów i jak zmienia się pozycja polskich uczniów na tle innych krajów. Polscy uczniowie znacznie poprawili umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych (największy wzrost w porównaniu z ostatnim badaniem), poziom umiejętności matematycznych nie uległ zmianie, natomiast lekko obniżył się poziom umiejętności czytania i interpretacji w porównaniu z 2006 rokiem. Szkoła będzie uczestniczyła w kolejnej edycji badań PISA.
Kontynuacją szeroko rozumianej dyskusji nad jakością edukacji w Polsce był I Kongres Polskiej Edukacji, który odbył się w dniach 05 – 06 czerwca 2011 roku w Warszawie. Do udziału w Kongresie dyrektor szkoły została zaproszona przez Instytut Badań Edukacyjnych. Otwarcia Kongresu podczas sesji plenarnej dokonali: Przewodniczący Parlamentu Europejskiego prof. Jerzy Buzek oraz Minister Edukacji Narodowej Katarzyna Hall. Program kongresu był bardzo bogaty i interesujący dla wszystkich entuzjastów edukacji. Jego cele oraz prezentację raportu o stanie edukacji opracowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił prof. Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Bardzo ciekawa była również debata ministrów edukacji narodowej nad edukacją w perspektywie +/- 20 lat- od Polski 1989 do Polski 2030. Sesję plenarną zakończył wykład ministra Michała Boniego, szefa zespołu doradców strategicznych premiera na temat perspektyw uczenia się przez całe życie, Polska 2030. Sesja II dotyczyła jakości edukacji w siedmiu perspektywach, w której uczestnicy debatowali w 7 grupach tematycznych.
Uczestnictwo w kongresie było ogromną satysfakcją dla samych uczestników, pozwoliło bowiem na udział w szeroko zakrojonej dyskusji nad jakością edukacji w szkole, wzbogaciło o nowe doświadczenia, wiedzę, jak i wiele materiałów, które pomogą nauczycielom i uczniom w Zespole Szkół w Ociążu zrealizować wiele nowych projektów ukierunkowanych według zdolności, zainteresowań oraz zdiagnozowanych potrzeb uczniów.