calendar 06 Maj 2025

RSS

Biuletyn Informacji Publicznej

Flaga Unii Ewuropejskiej

Unia Europejska

Dofinansowania
z budżetu państwa

Grafika dekoracyjna przedstawiająca wygląd budynku będącego urzędem

02 Grudzień 2011

„Skuteczność polityk na rzecz poprawy kompetencji młodzieży w Europie"

Trzydniowa (16 - 18 listopada) konferencja, zorganizowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Komisję Europejską oraz Instytut Badań Edukacyjnych, odbyła się w Warszawie w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Szkołę Podstawową im. Błogosławionego ks. Jana Nepomucena Chrzana w Gostyczynie reprezentowała Agnieszka Jaźwiec.

Pierwszego dnia obrad po raz pierwszy przedstawiono wyniki dwóch nowych raportów Eurydice (Sieci Informacji o Edukacji w Europie, istniejącej od 1980 r.), które obejmują informacje z 31 krajów (wszystkich państwa członkowskich UE oraz Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Turcji). Pierwszy z nich dotyczy organizacji nauczania przedmiotów przyrodniczych w Europie oraz zawiera przegląd istniejących polityk i strategii, które mają na celu wspieranie nauczania przedmiotów przyrodniczych; drugi - omawia edukację matematyczną w Europie.

W kolejnym dniu konferencji uczestnicy obradowali w czterech grupach panelowych. Pierwsza z nich poświęcona była problematyce zwiększania odsetka młodzieży o najlepszych wynikach oraz zmniejszania różnic w osiągnięciach uczniów. Uczestnicy drugiej grupy panelowej dyskutowali o udrażnianiu ścieżek edukacyjnych i przejścia ze szkoły na rynek pracy. W referatach przedstawiono m.in.  charakterystyki systemów edukacji z perspektywy mobilności edukacyjnej.O skutecznym wykorzystaniu nowych technologii w rozwijaniu i ocenianiu kompetencji młodzieży dyskutowano podczas obrad trzeciej grupy panelowej. Podkreślano, że nowe technologie odgrywają obecnie kluczową rolę w badaniach edukacyjnych, zwiększając możliwości ich prowadzenia i rozszerzając zakres pomiaru. Podczas obrad czwartej grupy panelowej dyskutowano o ocenianiu i kształceniu nowych umiejętności w dobie gospodarki opartej na wiedzy. Uczestnicy spotkania stwierdzili m.in., że badania prowadzone w Europie nie przedstawiają pełnego obrazu poziomu kompetencji przekrojowych.

Ostatniego dnia konferencji podsumowano wszystkie dyskusje panelowe. W trzydniowej konferencji uczestniczyło ponad 200 osób, wśród których byli eksperci z instytutów badawczych i organizacji międzynarodowych oraz przedstawiciele ministerstw edukacji państw członkowskich UE, którzy przedstawili doświadczenia swoich krajów oraz badania krajowe i międzynarodowe. Udział w konferencji pozwolił na nawiązanie nowych kontaktów z przedstawicielami krajów Unii Europejskiej, wymianę doświadczeń oraz poszerzenie wiedzy z zakresu polityki oświatowej naszego kraju, jak również krajów uczestniczących w konferencji.